De Junioren competitie bestaat uit de Junioren competitie 11 t/m 14 jaar en de Junioren competitie 13 t/m 17 jaar. Ook spelers die één jaar jonger of één jaar ouder zijn dan de vastgestelde leeftijd mogen deelnemen aan de competitie. Daarnaast kan jouw leraar leeftijdsdispensatie voor jou aanvragen. Dispensatie kan worden aangevraagd voor talentvolle kinderen of voor kinderen die nog niet toe zijn aan een stap omhoog en liever niet deelnemen aan de competitie waar zij volgens hun leeftijd in thuis horen.

Net zoals bij de senioren speel je in de Junioren competitie op een hele baan en met gewone tennisballen. Je kan op zaterdag of zondag (en in sommige regio’s op vrijdag) competitie te spelen en je kan enkelpartijen, dubbelpartijen en mixpartijen spelen. Welke competitie, soorten partijen en hoeveel partijen je speelt hangt af van op welke dag en op welk niveau je competitie speelt. De Verenigingscompetitieleider (VCL) van jouw vereniging kan je verder helpen met welke competitie het meest geschikt is voor jouw team.